artikkelit
nostalgista hifiä:
Marantz HD88
ja KLH Model Ten CT-38 -kaiuttimet
Julkaistu:
Hifimaailma 2/2013
On
luultavaa, että molemmat kokeilun kaiuttimista ovat Suomen
ainoita pareja. Eamesin pariskunnan design-tuolit myös,
tuolista riippumatta. Mallisarjansa yläpään kaiuttimina niiden valmistusmäärät olivat
kaiketi suppeita. Ja niin
edelleen.
Molempien kaiutinmallien
taustalla on kaiutinsuunnittelun
jättiläinen: HD88:n on suunnitellut ?ex-JBL. Ensinnäkään kumpaakaan ei ole synnytetty ajanjaksona, jolloin yleisesti ottaen olisi tehty erityisen korkealaatuisia, muistiin painuvia
kaiuttimia tai muitakaan hifilaitteita. Sille
ei voi mitään. Hifimaailma
kokeili Marantz HD88- ja
KLH Ten CT-38 -kaiuttimia.
Kaksi jättiläistä
Yritetään vielä. Tynellin valaisimet ovat vintagea, koska
ne ovat Tynellin valaisimia,
riippumatta mitä Tynellin valaisimia ovat. Mutta
harvinaisuus ei yksin
tee jostakin vintagea.
Harvinaisia kaiuttimia
on satapäin.
Jos minulta kysytään,
Marantz HD88 ja KLH
Ten CT-38 ovat mainioita
aikakautensa ja alkuperämaansa kaiutinvalmistuksen edustajia. Eikö se riitä?
Vintage-kaiuttimet ovat vanhoja
kaiuttimia, mutta kaikki vanhat
kaiuttimet eivät ole vintagekaiuttimia. Olettaisin syyksi,
että ne eivät ole tarpeeksi
vintagea.
Syyte ei ole aivan aiheeton. Tästä enemmän alempana.
Toiseksi, vintageen, jos sallitaan, kuuluu tietty, ennalta tiedossa oleva arvostus ja yleinen
hyväksyntä asian kannalta merkityksellisen väen taholta. Sellainen
nähdäkseni puuttuu sekä Marantz
HD88:lta että KLH Ten Model CT38:lta.
Vintagea voivat olla kohteet, jotka
eivät ole vintagea vielä, mutta joiden
suhteen on hyviä perusteita uskoa arvostuksen lähtevän nousukiitoon tule-
vaisuudessa.
Tähän kumpikaan kaiutin ei
ole riittävän
erikoinen.
Molemmat
kaiuttimet ovat
kyllä nykyään
harvinaisia, varsinkin hyväkuntoiset parit. Osa ei
lämpene vanhoille
hifilaitteille, olivatpa
ne mitä hyvänsä. Jos uusi
asunto Pieksämäellä
houkuttelee enemmän
kuin vanha Helsingin
Eirassa, sitten se on
niin.
Kaikki niistäkään, jotka tykkäävät vuosikymmeniä vanhoista hifi-laitteista, eivät syty näille kaiuttimille. Edmond May ja CT38:n Henry Kloss.
Ed May (1910?1980) suunnitteli
kaiuttimia JBL:lle 50-luvun puolesta välistä 70-luvun puoliväliin, Paragonista L212-malliin asti.
71. Marantz HD88 ja KLH Ten Model CT-38 nostalgista hifiä
Teksi ja kuvat: Kari Nevalainen
Amerikan
klassikot
Marantz
HD88 ja KLH
Ten Model CT-38
ovat lattiakaiuttimia 1970-luvulta.
Joidenkin sydän
lähtee värähtelemään katseen osuessa niihin, toisten
ei lainkaan
Kaiuttimien
tähtiparaatiin pääsee myös Klossin The Advent Speaker.
Erityisenkuuluisa hän on LE?sarjan (Linear Efficiency) kaiutinelementeistä (LE-8E, LE-15 jne.) ja niihin
pohjautuvista kaiuttimista, joita kysellään edelleen.
Ed Mayn aivotyön tulosta on myös legendaarinen
4320-studiomonitori (1968), joka nopeasti valloitti
amerikkalaisten levy-yhtiöiden studiot, kiitos kaiuttimen tasaisen vapaakenttä- ja tehovasteen. Jakotaajuudet ovat 500 Hz/3 kHz/8 kHz.. Kaiutinten nykyinen omistaja osti ne Ruotsista
niiden ensimmäiseltä omistajalta, joka syyskuussa
1979 maksoi niistä 3 200 kruunua. Kaiuttimissa homma ei toimi
niin. Ainakaan ne eivät ole vintagea siinä mielessä
kuin herrojen yllä mainitut 1970-lukua varhaisemmat
kaiuttimet.
1970-luku ei ollut huippuaikaa kaiutinvalmistuksen historiassa. Voimmehan aina kutsua näitä kaiuttimia esimerkiksi ?klassikkokaiuttimiksi?.
Marantz paranneltu villasukilla
Marantzin HD-sarjaan kuului HD77 ja HD88.
HD88:aa valmistettiin vuodesta 1977 aina 1980-luvun alkuun. Minulla ei
ole tähän muuta vastausta kuin että ei ole järkevää
käyttää jotakin käsitettä niin, että se ei rajaa mitään
pois. Tai oikeastaan Marantz oli Superscope, jonka tuotteita valmisti japanilainen Standard Radio
Corp. HD88:n korvasi
myöhemmin HD880.
HD88 on metrin korkea (106 x 38 x 30 cm) nelitiekaiutin kahdella 2,5-senttisellä tekstiilidome-supertweeterillä, yhdellä 4-senttisellä dome-tweeterillä, yhdellä 12-senttisellä keskialuetoistimella ja yhdellä
30-senttisellä wooferilla, refleksikuormitettuna. nostalgista hifiä
Marantz HD88 ja KLH Ten Model CT-38
AR:lle (Acoustic Research) Kloss suunnitteli Edgar
Villchurin kanssa maailman ensimmäisen niin sanotun ilmajousitetun kaiuttimen AR-1 (1956), joka pienellä koollaan sekä bassojen lineaarisuudella ja määrällä mullisti kaiutinmarkkinat ja teki AR-3a:sta
(1958) yhden maailman himotuimmista kaiuttimista.
KLH:lle (Henry Kloss, Malcolm Lowe, J. Myöhemmin se vaihtoi nimensä Marantz Japaniksi.
Kokeilussa ollut pari on hyvin todennäköisesti valmistettu Marantzin 1974 Belgiaan perustamalla tehtaalla. 4320:n
pohjalta May suunnitteli kompaktin 4310-monitorin
ja sen supersuositun kotiversion L100.
Vuonna 1976 May siirtyi Marantzin leipiin pääsuunnittelijaksi ja loi lyhyessä ajassa kolme täydellistä kaiutinsarjaa. Yksi näistä oli HD-sarja (High Definition).
Audionero Henry Kloss
Stereophilen Wes Phillips on kuvannut Henry Klossia
mieheksi, joka muutti äänen- ja kuvantoiston. En usko. Eikä
suotta, sillä Klossilla ehti elämänsä aikana (1929?
2002) olla sormensa pelissä niin monessa uraauurtavassa audiovempaimessa: kohinansuodossa (Dolby-B),
kelanauhureissa (KLH Eleven ja KLH Model Forty),
kasettinauhureissa (Advent 201), laajakangastelevisioissa (Advent VideoBeam 1000), tyhjiöputkissa (Novatron-tehoputki), radioissa (KLH Model Eight, Camridge SoundWorks Model 88 ja Tivoli Audio Model
One/Two) jne.
72
Väritön 1970-luku
Riittääkö Edmond Mayn ja Henry Klossin nimi takaamaan Marantz HD88:lle tai KLH Ten CT-38:lle vintage-statuksen. Anton
Hoffman) Kloss suunnitteli laajakaistaisen elektrostaattikaiuttimen KLH Ninen vuonna 1960 sekä kuuluisat KLH Model 6:n ja KLH Model 9:n. Näidenkin juuret ovat vahvasti 60-luvulla, ja esimerkiksi Tannoyn 1960-luvun
Monitor Gold- ja Red-sarjan kaiuttimet ovat edelleen
1970-luvun Tannoy-kaiuttimia arvostetumpia.
Tietenkin, jos Technics SB-7070, Kenwood Model
Seven, Pioneer HPM-200, Braun/ADS 810 tai SABA
Professional 1300 ovat vintagea, kuten näkee väitettävän, miksi eivät myös HD88 ja Ten CT-38. Tuolloin Marantz oli vielä Marantz eikä
Philips. Kun ovi oli auki massamarkkinoille,
valmistajat keskittyivät yhä pienempiin ja epäherkempiin kaiuttimiin samalla kun vahvistinvalmistajat leveilivät vahvistimiensa tehoilla ja transistorien
lukumäärällä.
Jos 70-luvulta haluaisi nostaa esiin oikeita vintagekaiuttimia, kyseeseen voisi tulla BBC/KEF LS3/5, Dynaco A25, Dahlquist DQ10, B&W 801, Yamaha NS100
ja vaikkapa Tannoy Arden
Se on 104 senttimetriä korkea, 28 cm leveä, 28 cm syvä ja 27 kg painava kaksitiekaiutin kahdella 20-senttisellä bassoelementillä sekä kahdella
5-senttisellä paperikartio-tweeterillä. Se tuottaa jatkuvaa tehoa 15 + 15 wattia 8 ohmiin ja niin sanottua dynaamista tehoa 18 + 18 wattia. Marantz oli askeleen parempi hifi-kaiutin, mutta
KLH oli edellä tietyissä musiikille tärkeissä ominaisuuksissa.
Edelleen olen sitä mieltä, että aikakausi 1935?65
tuotti parempia kaiuttimia kuin 1970-luku. Kaapeleiden kiinnittämiseksi
kaiuttimet pitää ensin selättää.
Levysoittimen, joka olisi ollut se oikea äänilähde
tässä tapauksessa, sijaan levyjä soitti Sonyn ammattipuolen cd-soitin.
Marantz HD88 osoittautui ääneltään melko tyypilliseksi amerikkalaiseksi kaiuttimeksi tuhteine bassoineen. Tätä lukuun ottamatta kummankaan äänessä ei ollut mitään fundamentaalisesti väärää.
Uskon, että jos bassoja onnistutaan säännöstelemään eurooppalaisittain maltillisemmin, molemmat
kaiuttimet soivat varsin nätisti, joskaan eivät modernisti. Kiitosta saivat myös iskuäänten toiston
reippaus ja ylipäätään toiston hyvä poljento ja keinuvuus, tunne että musiikki etenee.
Summa summarum
Molemmilla kaiuttimilla oli lievästi akustoidussa
27-neliöisessä kuuntelutilassa vaikeuksia hillitä bassotoistoaan, mikä osittain johtui huoneen akustista
ominaisuuksista. Bassot ovat suljetussa kotelossa kaiuttimen ylä- ja alaosassa.
Kaiuttimessa on erikoiset kotelon ympärille taittuvat sermit elementtien suojana. Joku voisi kutsua ääntä perinteiseksi JBL-ääneksi, eikä olisi kokonaan väärässä.
Jonkin verran oli myös ylimpien taajuuksien pyöreyttä . Näin ei koskaan tapahdu todellisten vintage-kaiuttimien kohdalla.
Marantz HD88 ja KLH Ten CT-38 ovat todella arvokkaita vain sille kapealle ryhmälle ihmisiä, jotka
ovat kokonaan menettäneet sydämensä juuri näille
kaiuttimille. Keskiääninen, tweeteri ja super-tweeterit
soivat keskenään yllättävänkin sopusointuisesti. briljanssin puutetta . Tosin ilman suojustakin HD88 on aika komea kaiuttimeksi.
Valmistajan mukaan kaiutin sietää 300 wattia rikkoutumatta, yltää 90 desibelin äänenpaineisiin, toistaa 20?25 000 hertsiä 3 desibelin vaihteluvälillä ja säröilee (THD) <0,5 prosentin verran (35 Hz?25 kHz).
Nimellisimpedanssiksi ilmoitetaan 8 ohmia. Kokeilun
kaiutin oli muuten alkuperäisessä kunnossa, mutta
wooferin hapertunut ripustus oli vaihdettu uuteen.
KLH soi sermien takana
KLH Ten Model CT-38:aa valmistettiin vuosina 1977?
1981, mutta sen teknisistä yksityiskohdista on kovin
vähän tietoa. Olen kuitenkin kuullut
näitä kaiuttimia suuremmassa tilassa vähemmän
muhkeina.
Keskialueella ja erityisesti diskantissa CT-38 oli jonkin verran Marantz HD88:aa vaisumpi ja tylpempi,
mutta myös luonnollisempi ja herkempi. verrattuna moniin nykykaiuttimiin sekä niiden ylösvirityksiin ja pystyviin
tweetereihin. Kantta koristaa irrotettava lasilevy.
Kokeiltavan parin wooferien ripustukset oli korjattu ja jakosuotimen kondensaattorit vaihdettu.
Tuhtia ääntä
Jotta paketti olisi aikansa mukainen ja tyylinen, hankin Kallion Retrosta kaiuttimille kaveriksi samanikäisen Sansui 310 -viritinvahvistimen. Yleisesti ottaen äänen lämpimyys ja
tummuus eivät kuitenkaan johtuneet diskanttitoistosta, vaan bassojen värityksestä.
Bassoista huolimatta keskialue ei ollut verhottu tai
sumuinen. Se
tiedetään, että aikana jolloin komposiittimateriaalin
käyttö kaiutinkartioissa oli vielä uutta, Marantz käytti
HD-sarjan kaiuttimissa polyesteriä.
Bassovasteen säätö refleksiputkeen työnnettävällä
vaahtomuovitulpalla keksittiin jo 1970-luvun alussa.
Kokeiluyksilössä alkuperäiset tulpat oli korvattu vanhoilla villasukilla.
Myös alkuperäinen paksu vaahtomuovinen etulevyn suojus oli vaihtunut kankaiseen. Vokaalimusiikki toistui Marantzia musikaalisemmin, musiikin
detaljit myös. Se näkyy
myös kaiuttimien rahallisessa arvostuksessa. Sääli, sillä
HD88 oli viimeinen, jossa Marantz käytti vaahtomuovisuojusta, ja vaikka sen syvän ruosteenruskeasta väristä voi olla montaa mieltä, juuri pehmeä,
joustava vaahdotettu polymeerikerros elementtien
suojana edustaa ?hyvää vanhaa. Säädöt eivät liiemmälti vaikuttaneet sointiin, olleetko
edes toimivia, en tiedä.
KLH CT-38 oli äänen päälinjoissa Marantzin kannalla. nostalgista hifiä
Elementtien valmistajista ei ole varmaa tietoa. Taajuusvasteeksi ilmoitetaan 30?35 000 Hz (± 1 dB) ja harmoniseksi säröksi
0,4%.
Kaapelit olivat hyvää hopea/kupari-peruskaapelia,
enkä vekslannut, sillä molemmissa kaiuttimissa liittimet ovat pohjalevyssä. Herkästi kumisevat bassot vaikeuttavat kaiuttimen sovittamista huoneeseen. Mutta niinhän sen pitää ollakin.
73. 1970-luvun Marantzeja, KLH:ta ja muita saattaa onnistua
hankimaan satasella tai parilla, jopa muutamalla kympillä. tällaisessa kaiuttimessa